VLOG #9: 1 stjerne på Trustpilot

Er du Klient hos Elbot, får du skiftet dit elselskab, hver gang du kan spare penge. Servicen koster en bid af din besparelse, hvilket sikrer dig, at vi har samme interesse – nemlig at du altid sparer mest.

Det er derfor helt afgørende, hvordan Elbot udregner besparelsen – hvilket én af vores Klienter gav 1 stjerne for på Trustpilot.

Du finder et link til anmeldelsen nederst i artiklen, som jeg ikke vil gå i dybden med her.

I stedet vil jeg beskrive den ændring, anmeldelsen har skabt. En ændring som længe har været på tegnebrættet, men som nu er blevet fremskyndet og gennemført.

Kort sagt gavner ændringen vores Klienter, som vil betale mindre til Elbot, men den styrker samtidig vores koncept, så det ender med et stort fælles WIN.

Sådan beregnede vi besparelsen

Indtil nu var det prisforskellen mellem den forrige og nuværende elaftale, besparelsen blev beregnet ud fra.

Styrken i denne metode er, at alle besparelser ville blive beregnet individuelt og så korrekt som mulig.

Svagheden ved denne metode er, at der selvfølgelig er forskel på det tilbagefaldsprodukt, man overgår til efter at have betalt en billig elpris.

Indtil videre er priserne på tilbagefaldsprodukter konkurrencedygtige, og koster ofte det samme som et gns. elprodukt, men det kan naturligvis ændre sig.

Skulle det ske, at prisen på tilbagefaldsprodukter stiger, ville den beregnede besparelse blive større, hvilket naturligvis ville påvirke vores indtjening positivt.

Dette er et tænkt eksempel, men hvis det blev aktuelt, ville der opstå et sekundært incitament for Elbot: nemlig at skifte vores Klienter til de billigste elpriser, selvfølgelig, men hvis der var flere alternativer, ville vi tjene mere, hvis vi skiftede vores Klienter til det produkt med det dyreste tilbagefaldsprodukt.

Det kan komme til at skabe en usund forretningsmodel, hvilket naturligvis er modsat vores intention.

Derfor takker vi anmelder for vigtig feedback, og har med det samme foretaget et skifte i vores beregning.

Sådan beregnes besparelsen nu

Besparelsen beregnes nu som værende prisforskellen mellem den pris vores Klienter betaler for el, og det el koster på elbørsen.

Det betyder, at vores incitament sikres, og at vores incitament fortsat vil være, at vores Klienter altid sparer mest. Ved at beregne besparelsen ift. markedsprisen, fjernes muligheder for andre incitamenter, som kunne komme til at skade det primære på sigt.

Ændringen betyder også, at vores Klienter vil betale mindre for vores service. Det er nemlig ikke kun markedsprisen, man sparer på, men samtidig den indtjening et elselskab opkræver.

Et elselskab tjener i snit ca. 450 kr/år på deres kunder, som opkræves ved siden af markedsprisen, men den del af besparelsen tager vi ikke provision af.

Sidst men ikke mindst har vi valgt, at sætte et loft på vores indtjening. Det betyder, at man betaler 49 % af sin besparelse, dog maksimalt 49 kr/md.

Se anmeldelsen på Trustpilot her.

Skriv en kommentar