HVORDAN SKIFTER JEG ELSELSKAB?

Ønsker du at få besvaret spørgsmålet, “hvordan skifter jeg elselskab”, er du landet det helt rigtige sted. Her på siden finder du en videoguide, der trin for trin gennemgår, hvordan du skifter elselskab, og hvad du skal være opmærksom på inden, mens og efter du har skiftet.

Vi er uafhængige af elselskaber, har 10 års erfaring fra elmarkedet, og skifter elselskab for private elforbrugere, der ikke gider at gøre det selv.

Den opgave giver os en værdifuld viden, du kan bruge, hvis du vil gøre det selv. Den viden vil vi gerne give til dig kvit og frit: ingen dyre online kurser eller emailadresser i bytte – bare brugbar gratis viden.

SÅDAN SKIFTER DU ELSELSKAB

Ønsker du at skifte elselskab, er der en række trin, du skal igennem. Afhængig af hvor hurtig du er på tasterne, tager det 30 til 60 minutter om året. Vi har lavet en videoguide, som du finder længere nede på siden, der gennemgår alle trin, så du kan få et overblik.

Disse trin bliver grundigt uddybet længere nede, men overordnet set er processen:

INDEN DU SKIFTER ELSELSKAB

1.1: Tjek din bindingsperiode.
1.2: Tjek dit opsigelsesvarsel.
1.3: Vælg det billigste tilbud.

MENS DU SKIFTER ELSELSKAB

2.1 : Vælg automatisk betaling.
2.2: Noter aftaleudløb.

EFTER DU HAR SKIFTET ELSELSKAB

3.1: Indhent din slutopgørelse.
3.2: Benyt dine rettigheder.
3.3: Gentag inden aftaleudløb.

INTRO: HVORDAN SKIFTER JEG ELSELSKAB

Inden at vi når til vores videoguide, får du først en video, der giver dig et overblik på, hvem vi er, og hvorfor vi er komptente til at besvare spørgsmålet “hvordan skifter jeg elselskab“.


VI ARBEJDER IKKE FOR ET ELSELSKAB

Der findes et hav af artikler, der prøver at besvare spørgsmålet “hvordan skifter jeg elselskab”, men problemet er, at det er elselskaberne selv, der har skrevet artiklerne.

Et eksempel er elselskabet OK, der her kommer med deres bud, eller AURA, der her også giver et fint forsøg. Der er dog en vigtig interessekonflikt: Elselskaberne ønsker, at du betaler mest, men du ønsker, at du betaler mindst.

Derfor er elselskabernes artikler ikke vejen frem, da de i den sidste ende forsøger at sælge deres produkter – og naturligvis helst det, de tjener flest penge på.

Hvorfor har i skrevet artiklen?

9 ud af 10 elforbrugere skifter ikke elselskab, fordi elmarkedet er en uigennemsigtig jungle. Det medfører, at alt for mange betaler overpris for el, og det vil vi gerne forhindre. Skifter man til det billigste elselskab, hver gang det betaler sig, undgår man dyr el.

Vi skifter elselskab på vegne af vores Klienter, hver gang de kan spare penge, så de undgår dyr el (og besvær). I stedet for at køre reklamekampagner, har vi valgt at udgive alt vores viden, så vi bliver fundet på Google af private elforbrugere som dig.

Den viden håber vi, at du benytter, så du kan undgå dyr el. Og naturligvis, at du bliver Klient hos Elbot, hvis du ikke gider besværet.

Vigtigt at tilføje

  • Dyrest er, at du ikke skifter elselskab.
  • Billigere er, at Elbot skifter dit elselskab.
  • Billigst er, at du selv skifter elselskab.

Hvem er i?

Elbot er en digital elmægler, der skifter dit elselskab, hver gang du kan spare penge. Vores service koster en bid af din besparelse, hvilket betyder, at vi har samme interesse: nemlig den, at du altid betaler mindst.

Du kan læse mere om Elbot her.

VIGTIGT NÅR DU SKIFTER ELSELSKAB

Elmarkedet kan være en jungle at gennemskue, og branchen har altid været præget af vildledende salgsmetoder. Ofte er det elselskaberne, der narrer elforbrugerne, men hvis du følger denne artikel, kan du trygt skifte elselskab.

Inden at vi gennemgår, hvordan du skifter elselskab, får du 3 gode råd med på vejen.

  1. Stol ikke på elselskaber.
  2. Erfaring er vigtig.
  3. Intet elselskab er billigst.

RÅD 1: STOL IKKE PÅ ELSELSKABER

Ok, det er måske lidt firkantet, men det er vigtigt at forstå, at elselskaber grundlæggende har en anden interesse end dig – og at du derfor ikke bør stole på deres rådgivning.

Se tegneriet herunder, der illustrerer forholdet mellem dig som elforbruger og elselskaberne.

Du ønsker, at du betaler mindst. Elselskaber ønsker, at du betaler mest. Derfor opstår der en interessekonflikt, som gør, at du ikke skal lade elselskaber besvare dit spørgsmål om hvordan skifter jeg elselskab.
Det er vigtigt at forstå, at elselskaber ikke har den samme interesse som dig. Faktisk har de den modsatte interesse. Du ønsker, at du betaler mindst. Elselskaber ønsker, at du betaler mest, så stol ikke blindt på deres rådgivning.

RÅD 2: ERFARING ER VIGTIG

Udover de artikler som elselskaberne har skrevet, findes der også andre artikler, der ikke er skrevet af elselskaber. Eksempelvis Bolius og Samvirke, der også ønsker at besvare spørgsmål “hvordan skifter jeg elselskab”.

Du kan jo give dem et forsøg, men vi kan allerede nu afsløre, at du heller ikke der, finder det optimale svar. Det optimale svar kræver nemlig erfaring med at skifte elselskab.

Vi har 10 års erfaring fra elmarkedet

Den erfaring har vi, da vi lever af at skifte elselskab, og her kan vi tilføje, at den information du finder på nettet, er mangelfuld. Det er nemlig ikke nok bare at skifte elselskab.

Der er nogle forhold, som du skal være opmærksom på – eksempelvis er der elselskaber, der kræver, at du opsiger din elaftale, inden at du skifter videre til et nyt elselskab. Og det er selvom, at du ikke længere er i en bindingsperiode.

Det betyder, at hvis du blot følger de råd, du finder på nettet, kan du risikere at skulle betale et gebyr, selvom du ikke længere er i en bindingsperiode.

Gode råd kan være dyre, men her på siden er de gratis. Et andet vigtigt råd er, at du skal blive ved med at skifte elselskab, hver gang det betaler sig – hvilket måske er den vigtigste information, for intet elselskab er billigst over tid.

Heldigvis har du en Videoguide i vente, der gennemgår præcist hvordan du skifter elselskab.

RÅD 3: INTET ELSELSKAB FORBLIVER BILLIGST

Det er vigtigt at forstå, at de tilbud elselskaber giver, oftest er billige fra start, men stiger i pris over tid. Det betyder, at selvom at du er startet på en billig elpris, ender du oftest på en dyrere elpris.

Netop derfor er det afgørende, at du skifter elselskab, hver gang du kan spare penge. Gør du det, og skifter du til det billigste elselskab, undgår du dyr el, og der er jo det, der er målet.

Intet elselskab er billigst over tid.
Intet elselskab er billigst over tid. Derfor gælder det om, at du skifter elselskab, hver gang det betaler sig.

DET ER NEMT AT SKIFTE ELSELSKAB

Det er nemt at skifte elselskab, hvis du blot følger vores videoguide. Det er den samme opskrift, vi benytter, når vi hjælper vores Klienter med at skifte elselskab, så den er testet grundigt igennem.

Inden at vi når til guiden, vil vi igen understrege, at intet elselskab er billigst i længden. Det betyder, at skifter du til det billigste elselskab i dag, bliver elselskabet ikke ved med at være det billigste.

Derfor gælder det om, at du skifter elselskab, hver gang du kan spare penge. Følger du vores opskrift, vil du se, hvordan det klares.

Gider du ikke besværet, hjælper Elbot dig gerne med at skifte elselskab, hver gang du kan spare penge.

Der er ikke forskel på el, og intet bliver mere elektrisk af, at du betaler overpris.
Der er ikke forskel på el, og intet bliver mere elektrisk af, at du betaler overpris, så sørg for at betal mindst – altid.

VIDEOGUIDE: SÅDAN SKIFTER DU ELSELSKAB

I det følgende finder du vores videoguide, der fortæller dig trin for trin, hvordan du skifter elselskab. El er el, og intet bliver mere elektrisk af, at du betaler overpris. Det betyder, at der ikke er forskel på el eller elselskaber, hvorfor du naturligvis bare skal vælge det billigste.

Følger du vores guide, får du tjek på alle detaljerne, og en omkostning, der følger dig resten af dit liv.

Hvis du får brug for hjælp

Vi kan ikke tilbyde direkte support, men hvis du har spørgsmål til dit skifte, er du velkommen til at skrive en kommentar i Elbot Community, som vi vil besvare så præcist som muligt.

INDEN DU SKIFTER ELSELSKAB

1.1: Tjek din bindingsperiode.
1.2: Tjek dit opsigelsesvarsel.
1.3: Vælg det billigste tilbud.

MENS DU SKIFTER ELSELSKAB

2.1 : Vælg automatisk betaling.
2.2: Noter aftaleudløb.

EFTER DU HAR SKIFTET ELSELSKAB

3.1: Indhent din slutopgørelse.
3.2: Benyt dine rettigheder.
3.3: Gentag inden aftaleudløb

1. INDEN DU SKIFTER ELSELSKAB

Inden at du skifter elselskab, skal du igennem 3 trin. Har du aldrig skiftet elselskab, eller er det mere end 6 måneder siden, kan du gå til trin 1.2.

VIDEOGUIDE: 1 AF 3


1.1: TJEK DIN BINDINGSPERIODE

Elselskaber har typisk en bindingsperiode på 6 måneder, efter at man er skiftet til dem. Er du i en bindingsperiode, kan det medføre et gebyr, hvis du skifter, mens du er i binding. Derfor er det vigtigt, at du ikke skifter før, at du er ude af en eventuel bindingsperiode.

Hvordan ved jeg, om jeg er i binding?

Hvis du er i tvivl, om du er i en bindingsperiode, vil vi anbefale, at du kontakter dit elselskab, og får svar. Du kan eventuelt sende dem følgende besked:

Hej Elselskab,

Mit navn er Fornavn Efternavn, og jeg er kunde hos jer på adressen Leveringsadresse.

Vil I venligst oplyse mig, om jeg er i en bindingsperiode hos jer, og hvis jeg er, hvornår denne udløber?

På forhånd tak.

Obs: Vi anbefaler altid, at du kontakter dit elselskab via mail, hvis det drejer sig om spørgsmål som dette, så du har deres svar på skrift. Just in case.

1.2: TJEK DIT OPSIGELSESVARSEL

Der findes elselskaber, der kræver, at du opsiger din elaftale, inden at du skifter elselskab. Selvom det ikke er alle elselskaber, der kræver dette, beder vi altid om indsigt i netop den del.

Hvis du er i tvivl, om der er et opsigelsesvarsel i din elaftale, vil vi anbefale, at du kontakter dit elselskab, og får svar. Du kan eventuelt sende dem følgende besked:

Hej Elselskab,

Mit navn er Fornavn Efternavn, og jeg er kunde hos jer på adressen Leveringsadresse.

Vil I venligst oplyse mig, om jeg skal opsige min elaftale hos jer, inden at jeg skifter elselskab?

På forhånd tak.

Obs: Vi anbefaler altid, at du kontakter dit elselskab via mail, hvis det drejer sig om spørgsmål som dette, så du har deres svar på skrift. Just in case.

1.3: VÆLG DET BILLIGSTE TILBUD

Når du har sikret, at du ikke står i en bindingsperiode, og når du har fået opsagt din elaftale, hvis nødvendigt, skal du finde og vælge det billigste tilbud blandt elselskaber.

Der findes mange forskellige tilbud, du kan vælge i mellem, hvor vi igen vil understrege, at fordi der ikke er forskel på el, gælder det naturligvis om, at du vælger det billigste.

Til den opgave anbefaler vi, at du giver Elpris.dk et besøg, som Forsyningstilsynet står bag. Det er en uafhængig portal, hvorpå alle danske elselskaber skal oplyse deres elpriser, så du som forbruger kan få et overblik.

Det betyder, at du nemt kan danne dig et overblik på alle tilbud blandt elselskaber, men der er naturligvis nogle punkter at være opmærksomme på.

1.3.1: INDTAST DINE KORREKTE OPLYSNINGER

Når du besøger Elpris.dk, skal du først oplyse dit postnummer og dit forventede elforbrug. Det er vigtigt, at begge informationer er så korrekte som muligt. Dit postnummer er ligetil, hvor dit forventede elforbrug kan være svært, hvis du ikke kender til det.

Som udgangspunkt bruger en gns. husstand i Danmark 4.000 kWh/år, hvilket i følge Energistyrelsen cirka svarer til et hus på 125 kvadratmeter med 2 voksne og 2 børn.

Er du i tvivl om dit forventede årlige elforbrug, kan du benytte Sparenergi.dk, der har lavet en formel til formålet.

1.3.2: GÅ EFTER INTROTILBUD

Når du laver din søgning på Elpris.dk, kan du hurtigt se, at der findes en masse såkaldte introduktionstilbud. Blandt disse finder du oftest den billigste elpris, der er en fastpris igennem 6 måneder, hvor du får gratis el (+ skatter og afgifter).

Når du har fundet dit introtilbud, besøger du elselskabets hjemmeside, og tilmelder dig deres introtilbud.

Er du I tvivl om hvilket tilbud, du skal vælge, er du velkommen til at skrive et opslag i Elbot Community.

Benyt Elpris.dk til at finde den billigste elpris, der oftest er et introtilbud.
Gå gerne efter introduktionspriser, men skift elselskab inden tilbuddet udløber, da det ellers kan blive dyrt.

2. MENS DU SKIFTER ELSELSKAB

Når du har tilmeldt dig det billigste tilbud, har dit kommende elselskab modtaget dine oplysninger, og klarer derfra selve skiftet. Der er dog et par opgaver, der er vigtige at få tjek på, efter at du har lavet din tilmelding.

VIDEOGUIDE 2 AF 3


2.1 : VÆLG AUTOMATISK BETALING

Rykkergebyrer er du ikke interesseret i, og derfor er det vigtigt, at dine kommende elregninger bliver sat til automatisk betaling. Der er oftest 4 betalingsmetoder, elselskaber tilbyder: Girokort, Betalingsservice, Betalingskort, Mobilepay.

Girokort

Girokort er altid en dyr løsning, der oftest koster det højeste betalingsgebyr.

Betalingsservice

Betalingsservice er danskernes foretrukne betalingsform, når det gælder faste betalinger, men det koster, ligesom girokort, også ofte et betalingsgebyr (dog betydelig mindre).

Betalingskort

Automatisk betaling via betalingskort er blevet mere udbredt, men da få har et betalingskort tilknyttet sin budgetkonto, er det ikke alle, der øsnker denne form. Det, der er fordelen er, at virksomheder ikke må pålægge betalingsgebyrer på denne betalingsmetode, så det er altid gratis for dig.

MobilePay

Det er ikke alle elselskaber, der tilbyder betaling via MobilePay, men flere er begyndt. Indtil videre har de elselskaber, vi har set, der tilbyder denne form intet betalingsgebyr, hvis du betaler via MobilePay.

Konklusion

Uanset hvilken betalingsform du vælger, er det vigtigt, at du får betalt dine elregninger til tiden. Gør du ikke det, kan du risikere at betale et rykkergebyr, hvorfor det er vigtigt, at du vælger automatisk betaling.

Flest foretrækker Betalingsservice, som koster et gebyr, hvor Betalingskort er gratis. Mobilepay er oftest også gratis.

2.2: NOTER AFTALEUDLØB

Når du har valgt din betalingsmetode, skal du have noteret dit aftaleudløb. Oftest er det 6 måneder efter din opstart, men det er naturligvis afhængig af netop det tilbud, du har valgt.

Det er vigtigt, at du får tjek på datoen for, hvornår dit aftaleudløb sker. Den dato skriver du i din kalender, og laver en påmindelse 2 måneder før. Hvorfor kommer vi til i trin 3.3: Gentag inden aftaleudløb.

Hvis du er i tvivl, hvornår dit tilbud udløber, vil vi anbefale, at du kontakter dit kommende elselskab, og får svar. Du kan eventuelt sende dem følgende besked:

Hej Elselskab,

Mit navn er Fornavn Efternavn, og jeg er kunde hos jer på adressen Leveringsadresse.

Vil I venligst oplyse mig, hvornår mit tilbud/pris udløber?

På forhånd tak.

3. EFTER AT DU HAR SKIFTET ELSELSKAB

Når du valgt det billigste introtilbud og tilmeldt dig elselskabet, går der typisk løbende måned + 30 dage, inden at dit skifte er sket. 6 uger efter at dit skifte er sket, anbefaler vi, at du indhenter din slutopgørelse, benytter dine rettigheder, og løbende måned + 30 dage inden aftaleudløb, starter forfra.

VIDEOGUIDE 3 AF 3


3.1: INDHENT DIN SLUTOPGØRELSE

Når du er kunde hos et elselskab, vil du typisk blive faktureret aconto, hvilket betyder, at du betaler løbende ift. en forventning om dit fremtidige elforbrug. Nogle elselskaber fakturer flere måneder aconto, så der er en chance for at du hos dit forrige elselskab, har betalt mere end du skulle.

Derfor er det vigtigt, at du indhenter din slutopgørelse 6 uger efter du er skiftet videre, og får refunderet et eventuelt for meget indbetalt beløb. Det kan naturligvis også være omvendt, men typisk ser vi, at man får penge retur, når elselskabet har lavet slutopgørelsen.

Dog ser vi også tit, at elselskabet ikke automatisk udbetaler et tilgodehavende, så vær sikker på at dit elselskab fremsender din slutopgørelse, og at du får et for meget indbetalt beløb returneret.

Hvis du er i tvivl, om du har fået din slutopgørelse, og om du er blevet slutafregnet korrekt, vil vi anbefale, at du kontakter dit elselskab, og får svar. Du kan eventuelt sende dem følgende besked:

Hej Elselskab,

Mit navn er Fornavn Efternavn, og jeg var kunde hos jer på adressen Leveringsadresse.

Vil I venligst fremsende min slutopgørelse, og informere mig om, hvordan jeg får et eventuelt for meget indbetalt beløb refunderet hos jer?

På forhånd tak.

Obs: Vi anbefaler altid, at du kontakter dit elselskab via mail, hvis det drejer sig om spørgsmål som dette, så du har deres svar på skrift. Just in case.

3.2: BENYT DINE RETTIGHEDER

Når du får gjort det til vane at skifte elselskab, hver gang det betaler sig, vil dine oplysninger blive registreret hos flere og flere elselskaber. Det resulterer i, at man ofte får opkald og mails fra elselskaber, der forsøger at få en til at skifte tilbage til dem.

Gode tilbud er naturligvis altid interessant at få, men for de fleste bliver det et forstyrende element at blive kontaktet af elselskaber i tide og utide.

Derfor anbefaler vi, at du gør brug af dine rettigheder som forbruger, og anmoder dit forrige elselskab om at slette dine oplysninger.

Du kan skrive dem denne mail:

Hej Elselskab,

Mit navn er Fornavn Efternavn, og jeg var kunde hos jer på adressen Leveringsadresse.

I henhold til persondataforordningens artikel 17, ønsker jeg, at I sletter mine personoplysninger med virkning hurtigst muligt.

I bedes venligst bekræfte, at I sletter mine oplysninger.

På forhånd tak.

3.3: GENTAG INDEN AFTALEUDLØB

2 måneder inden dit aftaleudløb, anbefaler vi, at du starter vores guide forfra, og skifter elselskab igen. Der vil være forskel på, hvor længe et skift af elselskab tager, og det vil sikkert gå hurtigere og hurtigere over tid, da der sker ændringer på elmarkedet, men hvis du tjekker tilbud 2 måneder før dit aftaleudløb, er du i god tid.

Husk på at kunsten er, at det tilbud og elselskab du skifter til, starter dagen efter dit nuværende tilbud udløber.

AFSLUTTENDE BEMÆRKNING

Vi håber, at denne artikel besvarede dit spørgsmål om “hvordan skifter jeg elselskab”, og at du har fået et overblik på de trin, der skal klares, når du skifter elselskab.

Det kan være, at du efter at være nået hertil, finder det som en besværlig opgave at skifte elselskab, men hvis du sætter en time af om året til opgaven, kan det give give ret gode besparelser på elregningen.

I skrivende stund har vi i gennemsnit sparet vores Klienter for 23 % på deres elregninger, så der er penge at spare på at skifte elselskab, hver gang det betaler sig.

Gider du ikke besværet selv, klarer vi det meget gerne for dig. Husk at:

  • Dyrest er, at du ikke skifter elselskab.
  • Billigere er, at Elbot skifter dit elselskab.
  • Billigst er, at du selv skifter elselskab.

HAR DU SPØRGSMÅL?

Sidder du med spørgsmål til denne artikel, er du velkommen til at skrive en kommentar i Elbot Community.

Tak fordi at du læste med.